.................................................................................................................................

 

 


JAG HAR DE SUPERBILLIGA PRYLARNA
 

KLICKA HÄR!

Sven Wallin 073-9286390 / e-post / FB Messenger 

 
 
För att få lite mer utrymme, så fotograferar jag prylar, som jag inte längre har behov av och ställer undan dem i banankartonger. Du är varmt välkommen att hjälpa mig att tömma kartongerna.

                                      Jag säljer mycket billigt och tar både Swish och kontanter.

.....................................................................................................................................................................
 
Bakgrunden
 
Det har blivit lite för mycket av det goda genom åren, så nu rensar jag ut allt jag inte behöver och inte har använt på ett tag. Prylar ska ju arbeta och inte bara ligga och samla damm och det här med cirkulär ekonomi... det går väl ut på att prylarna ska cirkulera eller hur? 

Jag har tekniska prylar, möbler, hushållsprylar, kläder, kärror, cyklar, fotoprylar, datorer, datorprylar och mycket annat. Lägg ett bud i kommentarsfältet, bjud över om någon redan lagt ett bud och var inte rädd för att lägga skambud. Mitt syfte är inte i första hand att tjäna pengar, utan att skapa lite mer utrymme och leva lite mer minimalistiskt. Mina priser kan ses som förslag. Du kan själv lägga ett bud, som jag accepterar om jag tycker det är rimligt.
 
Jag säljer mina överskottsprylar billigt, såsom brukligt är på loppisar. I många fall kan en eventuell fraktkostnad kännas jämförelsevis hög, så därför blir det ju mest fördelaktigt att handla lokalt och hämta på plats. Det bästa är förstås om du bor i eller i närheten av Grythyttan. Givetvis kan jag också skicka om du vill, men jag föredrar om du kan hämta på plats. Jag kan hjälpa till med leverans i närområdet med bil och släpkärra om du vill. 
 


Idén

Jag har varit med på några loppishelger på Åsen tidigare om åren. Visst har jag lyckats bli av med en del då, bl.a. båtar, minitraktor, cykel, skrinda, möbler och andra större saker, men en eller ett par dagar är en kort tid och jag har inte tid att ha loppis öppen för jämnan, så nu har jag valt att köra "hybridloppis" dvs. i första hand lokalt, men ändå visning på nätet, oberoende av tid och väder och säkra affärer när kund och säljare träffas.

Affärsmodellen är auktionsliknande och efterliknar den på större loppisar, med många stånd och många prylar i bananlådor. Priset är förhandlingsbart, bjud vad du tycker är ett bra och rimligt pris för dig! Om jag anger pris invid prylarna, så är det att betrakta som prisförslag/utgångsbud. Inget är "hugget i sten", som man brukar säga.

Varför annonserar jag inte på någon av de stora köp och säljsidorna? Dels är det jobbigt att lägga upp saker och hålla reda på var de är upplagda, så att jag kan radera efterhand som sakerna säljs, ibland kostar det pengar att annonsera och så är tanken att målgruppen ska vara hela Sverige, vilket medför posthantering och inte ger samma trygghet för köparen som vid ett personligt möte. Jag kan visserligen skicka, men jag föredrar att sälja lokalt och möta min köpare.
 
Tanken är den att handeln också ska vara ett positivt socialt möte, liksom på äldre traditionella marknader och i handelsboden förr i tiden och inte bara ett krasst utbyte av ägodelar mot mynt eller elektroner, så därför kan du, om du så önskar, också bli bjuden på en kopp kaffe och få en pratstund och kanske hjälp med något tekniskt problem som du har i samband med köpet. Ja kommer du långväga ifrån, så kan du till och med få natthärbärge och är du en god vän eller snäll, så kan du kanske få en eller annan pryl gratis eller på köpet.
 
 
 
Det som ingen vill ha
 
Det som ingen visar intresse för på en tid kör jag till soptippen. Nyligen körde jag en hel släpkärra med datorer, skärmar, hushållsmaskiner etc. i varierande skick, en del helt fungerande. Jag sa till personalen på återvinningsstationen att de fick ta det de ville till återbruksladan och slänga resten som skrot. De sa att det finns ingen efterfrågan på gammal elektronik numera, så de tog två fiolfordral och slängde resten.
Jag konstaterade med sorg i hjärtat att jag precis mötte en verklighet, som jag egentligen inte vill inse att den existerar - slit och slängsamhället. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/second-hand-butiker-tvingas-kasta-gavor-for-fa-koper

Ibland är det lätt att laga i stället för att köpa nytt

Jag har själv en liten lista med
prylar att laga här och här.

 

Letar du efter något speciellt?
 
I väntan på att jag ska fotografera och lägga upp prylar här, så skriv gärna i en kommentar nedan, ring, sms:a maila eller skriv ett PM, om du söker något speciellt. Chansen är ganska god att jag har det. Det behöver inte vara något materiellt, det kan också vara hjälp med något problem. Jag är inte främmande för lite kluriga tekniska problem och innovativa lösningar. Båtar och verktyg har funnits runt mig och med mig under hela mitt liv. Bilar också för den delen, men såna är jag inte så bra på att meka med.
Jag har också lång erfarenhet av skrivande i alla dess former, så drömmer du om att ge ut en bok t.ex., så kan jag hjälpa dig med allt från idé, storytelling/pedagogisk form, disposition, redigering, tvättning av text, språk/översättning, bilder, layout, kontakt med tryckerier/förlag och utgivning, både elektroniskt och i pappersformat.

Denna bok hjälpte jag till med. På kuppen blev jag själv lite sugen på att kanske gå eller cykla någon av pilgrimslederna, som alla leder till Santiago de Compostela i Galicien. Kanske vill du hänga med vid något tillfälle.

Själv söker jag för närvarande följande - gärna i närheten av Grythyttan
 
Jag vet, det kan verka ologiskt att vilja köpa saker när jag vill bli miminalist, men för det första, så vill jag inte bli extremist och för det andra, så är väl målet att släppa greppet om fler prylar än jag skaffar och för det tredje, så är det mest tjänster och samarbete jag önskar, "någon som kan..." för att underhålla det jag har, det vill jag ju.
 
Önskar hjälp med
-Någon som kan och vill laga ett litet rosthål på bilen

Önskar köpa/byta
-1 st bandslip. (Min egen har lagt av och är nog inte värd att laga,.)

Slutligen en idé/inbjudan

Har du liksom jag för många prylar, som du inte har användning för, men som kanske skulle komma väl till pass för någon annan, har du kanske till och med din egna lilla garageloppis och bor du inte alltför långt ifrån Grythyttan/Hällefors (dvs. på relativt bekvämt prylhämtningsavstånd), så skulle du liksom jag kunna göra en sån här gratisblogg, liknande min. Om vi sen byter adresser till våra bloggar, så kan vi lägga upp en lista på varandras bloggadresser i slutet av bloggarna och på så vis dra besökare åt varandra. Det skulle bli som en slags galleria eller traditionell marknad, fast på nätet. Hör av dig till mig om du är intresserad! Sven Wallin, [email protected], 073-9286390.

Delningsekonomi - dela information och verktyg
 

Kommentarer :

#1: Sven

Här kan du göra riktigt bra fynd. Lägg ett bud/bjud över om någon annan lagt ett bud! Jag hör av mig för ev. affär om jag tycker att budet är o.k. Ring/sms:a eller skriv en kommentar om du undrar över något! Har Swish. 073/9286390

skriven

Kommentera inlägget här :